MarisolMarfull_480x430

Marisol Marfull Jensen

marisol.marfull@upla.cl
  • Licenciada en Psicología, Universidad de Chile
  • Psicólogo. Universidad de Chile
  • Master En Psicología Educacional, McGill University, Montréal, Canadá
  • Dra. En Psicología Educacional, McGill University, Montréal, Canadá

Áreas de interés

  • Inclusión de niños con NEE/discapacidad
  • Educación inicial
  • Motivación

Proyectos asociados

  • Aspectos disposicionales (internos) y condicionantes (externos) de educadoras de párvulo y educadores diferenciales que inciden en el compromiso con la dinámica inclusiva en la educación inicia
    Investigadora Responsable.  PAi- Conicyt 79160031
  • Trayectorias motivacionales en la formación pedagógica: motivación y desmotivación en la Formación Inicial Docente (FID) de futuros profesores de Educación Básica
    Cordinadora ejecutiva muestreo. FONDECYT Regular nº 1150533
  • Alfabetización micropolítica de docentes principiantes que se desempeñan en contextos de pobreza
    Cordinadora ejecutiva muestreo. FONDECYT Regular nº 1151447

Producción científica

Marfull-Jensen, M., Muñoz Valenzuela, C., & Flanagan, T. (in review). Aula o clase parvularia inclusiva: ¿Por qué medir su calidad? [Inclusive preschool classroom: Why measure its quality?] Revista Iberoamericana de Educación.

Marfull-Jensen, M., & Flanagan, T. (2014). The 2010 Chilean National Disability Law: Self- determination in a Collectivistic Society. Journal of Disability Policy Studies. DOI: 1044207314533384

Marfull-Jensen, M., Flanagan, T. D., & Ossa Cornejo, C. (2013). Desarrollo de habilidades para la vida: promoción de la autodeterminación en jóvenes con discapacidad [Life skills development: self-determination promotion in young people with disabilities]. Revista Iberoamericana de Educación 63, 51-62. Retrieved from www.rieoei.org/

Aliaga, P., Ahumada, S., & Marfull, M. (2003). Violencia contra la mujer: un problema de todos  [Violence against women: Everyone’s problem]. Revista Chilena de Obstetricia y Ginecología 68, 75-78. Retrieved from http://www.scielo.cl/scielo.php?pid=0717-7526&script=sci_serial

Valenzuela, J., Devos, C., Frenay, M., Muñoz, C., Precht, A., & Marfull-Jensen, M. (en revisión). Changes in pre-service teachers’ motivation: what motivational variables change and when? Studies on Higher Education.

Valenzuela, J., Muñoz, C., Marfull-Jensen, M., Precht, A., Devos, C., Frenay, M., & Oliva, M.A. (en revisión). Motivations and academic engagement in Chilean pre-service teachers. Plos.

Marfull-Jensen, M., & Flanagan, T. (2017, octubre) (en revisión). EC environments in Chile: Toward a more holistic understanding of the influences that shape EC inclusion. Pacific Rim International Conference on Disability and Diversity. Hawaii. U.S.A.

Marfull-Jensen,  M.,  & Flanagan,  T.  (2016,  June 8-11).  School stakeholders’  understandings of inclusion in Chilean ECE environments. Annual Convention of the Society of Disability Studies (SDS). Phoenix. U.S.A.

Marfull-Jensen, M., & Flanagan, T. (2015, Nov.). Inclusion Quality in Chilean Preschool Classrooms: Gathering Baseline Data and Exploring School.

Stakeholders’ Beliefs about Inclusion. Symposium presented at the 3rd Conference of Red de Investigadores Chilenos en Canadá (RedIcec) [Chilean Researchers in Canada Network]. OISE – University of Toronto. Toronto, Canadá.

Valenzuela, J., Marfull-Jensen, M., Muñoz Valenzuela, C., Oliva, M. A., Precht, A., & Silva-Peña, I. (2015, Nov.). Trayectorias motivacionales de futuros profesores de Educación Básica [Motivational trajectories in pre-service teachers: Future paths in teacher training education]. Poster presented at the 3rd Conference of Red de Investigadores Chilenos en Canadá (RedIcec) [Chilean Researchers in Canada Network]. OISE – University of Toronto. Toronto, Canadá.

Marfull-Jensen, M., Flanagan, T., & Ossa. C. (2013, October). Habilidades para la vida: Promocionando la autodeterminación en personas con discapacidad en la Region del Bío-Bío, Chile [Promotion of self-determination life skills among individuals with disabilities in the Bio-Bio Region of Chile]. Poster presented at the 1st Conference of Red de Investigadores Chilenos en Canadá (RedIcec) [Chilean Researchers in Canada Network]. Montréal, Canada.

Flanagan, T., Marfull-Jensen, M., & Ossa, C. (2013, June). Post-Secondary Inclusion in Chile: Notes from the Field. Paper presented at the Annual Convention of the Society of Disability Studies (SDS). Orlando. U.S.A.

Marfull-Jensen, M., Flanagan, T., Ossa, C., & Pereira, L. (2013, June). Life skills workshops for individuals with disabilities in the Bio-Bio Region of Chile. Poster presented at the Annual Convention of the Society of Disability Studies (SDS). Orlando. U.S.A.

Marfull-Jensen, M. Pereira, L., Flanagan, T. & Ossa, C. (2013, June). Parenting styles: Understanding perceptions of parents of young children with developmental disabilities. Poster presented at the 73rd Annual Convention of the Canadian Psychological Association (CPA). Québec City. Canada.

Navarrete, L., & Marfull-Jensen, M. (2011, May). Hablando de nuestros estilos de ser padres: Su influencia en la satisfacción familiar y la autonomía de niños y niñas [Speaking about our parenting styles: Their influence on family satisfaction and children’s autonomy]. Seminar. Aula Magna University of Bío-Bío. Chillán. Chile.

Marfull-Jensen, M. (2011, August). Autodeterminación y habilidades sociales en niños y jóvenes con trastornos en el desarrollo y discapacidad intelectual [Self-determination and social skills in children and youth with Developmental & Intellectual Disabilities]. Seminar. Santo Tomás University. Los Ángeles. Chile.

Marfull-Jensen, M., Flanagan, T., Ossa, C., & Sobel, H. (2010, June). Family Quality of Life among Chilean Parents of Preschoolers with and without Developmental Disabilities. Poster presented at the 72nd Annual Convention of the Canadian Psychological Association. Toronto, Canada.

Marfull-Jensen, M., Flanagan, T., & Ossa, C. (2009, May). Parenting styles, quality of life, and early adaptive skills: Their implications in a particular cultural context in the acquisition, development, and promotion of self- determination in young children. Poster presented at the Annual Conference of the Canadian Society for the Study of Education (CSSE). Montréal, Canada.

Marfull-Jensen, M. (2009, August). ¿Qué dice la investigación internacional acerca de la empleabilidad en personas con discapacidad intelectual? [What does research say about employing people with Intellectual Disabilities?] Workshop presented at COANIL (Corporación de Asistencia al Niño Lisiado), Chillán, Chile.

 

Marfull-Jensen, M. & Ossa, C. (2009, August). Estilos parentales y la autodeterminación: construyendo lazos para crear estrategias que promuevan la autonomía e independencia entre nuestros niños [Parenting styles and self-determination: Constructing the bridge to create developmentally appropriate strategies to foster autonomy and independence among our children]. Workshop presented at the University of Bio-Bio. Chillán. Chile.