Lazzaro ByN

Mariana Lazzaro-Salazar

mlazzaro@ucm.cl

Vicerrectoría de Investigación y Postgrado
Universidad Católica del Maule

  • PhD en Lingüística, Victoria University of Wellington, Nueva Zelandia.
  • Master of Arts en Lingüística Aplicada, Victoria University of Wellington,Nueva Zelandia.
    Graduada con Distinción
  • Profesora Universitaria de Inglés. Universidad Nacional de Mar del Plata, Argentina.

Áreas de interés

  • Análisis del discurso
  • El uso de lenguaje en las instituciones
  • La creación de identidades a través del discurso
  • El uso de inglés como segunda lengua (TESOL)
  • Comunicación intercultural
Sociolingüística general

Proyectos asociados

  • Comunicación e interculturalidad en instituciones de la salud pública de ChileFondecyt Postdoctorado 3160104

    Investigadora Responsable

Producción científica

  • Lazzaro-Salazar, M. (en revisión). “Ingroups and outgroups in complaints: Exploring politic behaviour in nurses’ discourse” (en revisión Journal of Politeness Research).
  • Lazzaro-Salazar, M. and Walton, J. (en revisión). “Talking like a professional: Expert claims in the clinical meeting” (en revisión en Journal of Nursing Inquiry).
  • Panes Chavarría, R.; Friz Carrillo, M.; Lazzaro-Salazar, M. y Sanhueza Henriquez, S. (en revisión). “Matemática, Cultura y Práctica Docente: Un análisis de creencias y elecciones socioculturales” (en revisión en Revista RELIEVE).

 

  • Walton, J. and Lazzaro-Salazar, M. (2015). Personal worth or national burden? Discourses around chronic illnesses. Health Communication, 31(4), 460-467. (ISI)
  • Lazzaro-Salazar, M., Holmes, J., Marra, M. and Vine, B. (2015). Doing power and negotiating through disagreement in public meetings. Journal of Pragmatics and Society, 6(3), 444-464. (ISI)
  • Barone, S. and Lazzaro-Salazar, M. (2015). ‘Forty bucks is forty bucks’: An analysis of a medical doctor’s professional identity. Journal of Language and Communication, 43, 27-34. (ISI)
  • Lazzaro-Salazar, M. (2012). Book review: John Heritage and Steven Clayman. Talk in Action: Interactions, Identities and Institutions. West Sussex: Wiley-Blackwell, 2010. Discourse and Society, 23(3): 343-345. (ISI)
  • Lazzaro-Salazar, M. (2011). Book review: Bernd Meyer and Birgit Apfelbaum (eds), Multilingualism at Work: From policies to practices in public, medical and business settings. Amsterdam: John Benjamins Publishing Company, 2010. Discourse Studies, 13(6): 815-817. (ISI)
  • Lazzaro-Salazar, M. (2013). Diving into the depths of identity construction and motivation of a foreign language learner. Argentinian Journal of Applied Linguistics, 1,1: 6-23.
  • Lazzaro-Salazar, M. (2007). “Politeness in intercultural workplace interaction: A literature review.” Wellington Working Papers in Linguistics, 19: 83-96.

Libros

  • Lazzaro-Salazar, M. (acceptado, fecha de publicación 2016). Social-constructionism. En Bernadette Vine (Ed.), The Routledge Handbook of Language in the Workplace. London: Routledge.

Capítulos de libro

  • Lazzaro-Salazar, M. (en prensa, fecha de publicación agosto 2016). Downscaling culture in intercultural communication: The case of nurses’ professional values in New Zealand. En Dorottya Cserző, Argyro Kantara y Jaspal Singh (eds.), The journey is its own reward: Downscaling culture in Intercultural Communication Research. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Lazzaro-Salazar, M. (2016, Junio). “Walking the fine line between criticism and constructive feedback: A discursive analytic perspective of doctors’ peer assessment” (estado: aceptado- confirmado), presentado en Sociolinguistics Symposium 2016, Universidad de Murcia, España, 15-18 Junio, 2016 (en co. con Dra Susan Barone, University of Vanderbilt, USA).
  • Lazzaro-Salazar, M. (2016, Mayo). “The humble brag in New Zealand workplaces. Is it gendered?” (estado: aceptado-confirmado), presentado en 9th International Gender and Language Association Conference (IGALA), City University of Hong Kong, 19-21 Mayo, 2016 (en co. con Dr Meredith Marra de Victoria University of Wellington, Nueva Zelanda, y Dr Joanne McDowell -University of Hertfordshire, Reino Unido).
  • Lazzaro-Salazar, M. (2016, Mayo). Organizadora de Panel de Expertos titulado “Discourse in caring professions: Challenging gender stereotypes”, artículo personal a ser presentado como parte del panel “Caring discourses in handover meetings: An exploration of gender and leadership styles in a highly ritualized genre”  presentado en 9th International Gender and Language Association Conference (IGALA), City University of Hong Kong, 19-21 Mayo, 2016 (en co. con Dr Meredith Marra y Prof. Janet Holmes de Victoria University of Wellington, Wellington, Nueva Zelanda).
  • Lazzaro-Salazar, M. (2015, Noviembre). “Multiple cultural alignments – The case of nurses in New Zealand”, presentado en XXI International Congress of the Chilean Society of Linguistics, Universidad Católica de Temuco, 25-27 Noviembre 2015.
  • Lazzaro-Salazar, M. (2015, Noviembre). “Women leaders, the gender order and the tall poppy syndrome”, presentado en XXI International Congress of the Chilean Society of Linguistics, Universidad Católica de Temuco, 25-27 Noviembre 2015 (en co. con Professor Janet Holmes de Victoria University of Wellington, Wellington, Nueva Zelanda).
  • Lazzaro-Salazar, M. (2015, Abril). “Caring discourses and a discourse of caring”, workshop presentado en i- Mean 5 Conference, Warwick University, 9-11 Abril 2015 (en co. con Dr Meredith Marra -Victoria University of Wellington, Nueva Zelanda-, y Dr Joanne McDowell -University of Hertfordshire, Reino Unido).
  • Lazzaro-Salazar, M. (2014, Marzo). “”Forty bucks is forty bucks”: An Analysis of a Medical Doctor’s Professional Identity”, AAAL (American Association for Applied Linguistics) Annual Conference, Portland, U.S.A., 22-25 Marzo 2014 (en co. con Dr Susan Barone).
  • Lazzaro-Salazar, M. (2013, Abril). “Constructing expertise in clinical meetings”, en I-mean 3, Identity and Language Conference, UWE, Bristol, Inglaterra; 18-20 Abril 2013.
  • Lazzaro-Salazar, M. (2013, Abril). “Power in institutional discourse”, en Cardiff University, invitada por Dr Nick Wilson; Cardiff, Gales; 22 April 2013.
  • Lazzaro-Salazar, M. (2012, Septiembre). “Diving into the depths of identity construction and motivation of a foreign language learner”, in FAAPI “Engaging, Inspiring, Empowering: Research on Motivation and Autonomy in ELT”, San Martín de los Andes, Argentina; 20-22 Septiembre 2012.
  • Lazzaro-Salazar, M. (2011, Noviembre). “Professional stakes in meetings in a public healthcare workplace: A study on professional identity.” Linguistics Society of New Zealand Conference.
  • Lazzaro-Salazar, M. (2010, Noviembre). “The role of overlaps in intercultural workplace interaction.” Language and Society Conference, Auckland.
  • Lazzaro-Salazar, M. (2009, Abril). “Personal worth or national burden? Discourses around chronic illness.” Sickness & In Health Conference, Canada, co. Dr Jo Ann Walton.
  • Lazzaro-Salazar, M. (2004, Octubre). Seminario: “Estrategias de lectura en lengua extranjera” (co Luchini, Pedro). “Jornadas de Inglés” Universidad Nacional de Mar del Plata.
  • Lazzaro-Salazar, M. (2001, Septiembre). Seminario:“Taking Students Off the Beaten Track”, (co Rodriguez Sammartino, Monica and Zabaleta, Maria Ines), FAAPI “Looking Back, Thinking Ahead: Merging the Past, Present and Future of ELT. Buenos Aires, Argentina.