Foto Alvaro UMAG BN

Alvaro gonzález Sanzana

alvaro.gonzalez@umag.cl
  • Profesor de Historia y Geografía, Universidad de Concepción
  • Docteur en Sciences de l’Education, Université Catholique de Louvain, Belgium

Áreas de interés

  • Aspiraciones por la formación docente
  • Búsqueda de ayuda
  • Motivación

Proyectos asociados

  • Factores individuales y colectivos que inciden en la aspiración y el proceso de toma de decisiones por estudiar pedagogía en contexto regional extremo.
    Investigador Responsable.  Fondecyt Iniciación 1118301

 

  • Búsqueda de ayuda y participación en servicios de apoyo académico institucional (AAI) a nivel universitario: comprendiendo el proceso desde el punto de vista del estudiantado
    Co- Investigador Fondecyt Regular 1181159

 

Producción científica

Valenzuela, J., Devos, C., Frenay, M., Muñoz, C., Precht, A., & Marfull-Jensen, M. (en revisión). Changes in pre-service teachers’ motivation: what motivational variables change and when? Studies on Higher Education.

Valenzuela, J., Muñoz, C., Marfull-Jensen, M., Precht, A., Devos, C., Frenay, M., & Oliva, M.A. (en revisión). Motivations and academic engagement in Chilean pre-service teachers. Plos.

Marfull-Jensen, M., & Flanagan, T. (2017, octubre) (en revisión). EC environments in Chile: Toward a more holistic understanding of the influences that shape EC inclusion. Pacific Rim International Conference on Disability and Diversity. Hawaii. U.S.A.

Marfull-Jensen,  M.,  & Flanagan,  T.  (2016,  June 8-11).  School stakeholders’  understandings of inclusion in Chilean ECE environments. Annual Convention of the Society of Disability Studies (SDS). Phoenix. U.S.A.

Marfull-Jensen, M., & Flanagan, T. (2015, Nov.). Inclusion Quality in Chilean Preschool Classrooms: Gathering Baseline Data and Exploring School.

Stakeholders’ Beliefs about Inclusion. Symposium presented at the 3rd Conference of Red de Investigadores Chilenos en Canadá (RedIcec) [Chilean Researchers in Canada Network]. OISE – University of Toronto. Toronto, Canadá.

Valenzuela, J., Marfull-Jensen, M., Muñoz Valenzuela, C., Oliva, M. A., Precht, A., & Silva-Peña, I. (2015, Nov.). Trayectorias motivacionales de futuros profesores de Educación Básica [Motivational trajectories in pre-service teachers: Future paths in teacher training education]. Poster presented at the 3rd Conference of Red de Investigadores Chilenos en Canadá (RedIcec) [Chilean Researchers in Canada Network]. OISE – University of Toronto. Toronto, Canadá.

Marfull-Jensen, M., Flanagan, T., & Ossa. C. (2013, October). Habilidades para la vida: Promocionando la autodeterminación en personas con discapacidad en la Region del Bío-Bío, Chile [Promotion of self-determination life skills among individuals with disabilities in the Bio-Bio Region of Chile]. Poster presented at the 1st Conference of Red de Investigadores Chilenos en Canadá (RedIcec) [Chilean Researchers in Canada Network]. Montréal, Canada.

Flanagan, T., Marfull-Jensen, M., & Ossa, C. (2013, June). Post-Secondary Inclusion in Chile: Notes from the Field. Paper presented at the Annual Convention of the Society of Disability Studies (SDS). Orlando. U.S.A.

Marfull-Jensen, M., Flanagan, T., Ossa, C., & Pereira, L. (2013, June). Life skills workshops for individuals with disabilities in the Bio-Bio Region of Chile. Poster presented at the Annual Convention of the Society of Disability Studies (SDS). Orlando. U.S.A.

Marfull-Jensen, M. Pereira, L., Flanagan, T. & Ossa, C. (2013, June). Parenting styles: Understanding perceptions of parents of young children with developmental disabilities. Poster presented at the 73rd Annual Convention of the Canadian Psychological Association (CPA). Québec City. Canada.

Navarrete, L., & Marfull-Jensen, M. (2011, May). Hablando de nuestros estilos de ser padres: Su influencia en la satisfacción familiar y la autonomía de niños y niñas [Speaking about our parenting styles: Their influence on family satisfaction and children’s autonomy]. Seminar. Aula Magna University of Bío-Bío. Chillán. Chile.

Marfull-Jensen, M. (2011, August). Autodeterminación y habilidades sociales en niños y jóvenes con trastornos en el desarrollo y discapacidad intelectual [Self-determination and social skills in children and youth with Developmental & Intellectual Disabilities]. Seminar. Santo Tomás University. Los Ángeles. Chile.

Marfull-Jensen, M., Flanagan, T., Ossa, C., & Sobel, H. (2010, June). Family Quality of Life among Chilean Parents of Preschoolers with and without Developmental Disabilities. Poster presented at the 72nd Annual Convention of the Canadian Psychological Association. Toronto, Canada.

Marfull-Jensen, M., Flanagan, T., & Ossa, C. (2009, May). Parenting styles, quality of life, and early adaptive skills: Their implications in a particular cultural context in the acquisition, development, and promotion of self- determination in young children. Poster presented at the Annual Conference of the Canadian Society for the Study of Education (CSSE). Montréal, Canada.

Marfull-Jensen, M. (2009, August). ¿Qué dice la investigación internacional acerca de la empleabilidad en personas con discapacidad intelectual? [What does research say about employing people with Intellectual Disabilities?] Workshop presented at COANIL (Corporación de Asistencia al Niño Lisiado), Chillán, Chile.

 

Marfull-Jensen, M. & Ossa, C. (2009, August). Estilos parentales y la autodeterminación: construyendo lazos para crear estrategias que promuevan la autonomía e independencia entre nuestros niños [Parenting styles and self-determination: Constructing the bridge to create developmentally appropriate strategies to foster autonomy and independence among our children]. Workshop presented at the University of Bio-Bio. Chillán. Chile.